Späť na všetky články
17. januára 2025

Slovenský slad žne svetový úspech a aj tento rok patrí k najziskovejším potravinárskym komoditám

Bratislava (17. január 2025) – Slovenský slad zažíva zlaté časy. Podľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS) sa ho v roku 2023 vyrobilo viac než pšeničnej múky, čo je historický míľnik. Tento trend pokračoval aj v uplynulom roku, pričom slovenský slad sa stal významnou exportnou komoditou. Potvrdzujú to aj hospodárske výsledky najväčšieho producenta sladu na Slovensku HEINEKEN Slovensko Sladovne za rok 2024.

Slovensko sa tak pozicionovalo ako dôležitý hráč na európskom trhu sladu. V súčasnosti patrí medzi desiatich najväčších exportérov tejto komodity na svete a top 5 v Európskej únii. Až 80 % produkcie smeruje do zahraničia, pričom najväčším odberateľom je Poľsko (až 40 % nášho exportu). Dopyt po slovenskom slade poháňa jeho vysoká kvalita, ktorá je výsledkom dlhoročnej tradície pestovania jačmeňa a skúseností slovenských sladovníkov. „Každý slad, ktorý opustí našu sladovňu, prechádza prísnou kontrolou a spĺňa vysoké štandardy kvality. Sledujeme až 18 kvalitatívnych parametrov. Vďaka tomu zabezpečujeme nielen dobré vlastnosti a kvalitu piva, ale aj ekonomickú efektivitu pri výrobe a spracovaní piva. Naše slady sú tak zárukou vynikajúcej chuti piva,“ hovorí Tomáš Ševčík, manažér hurbanovskej sladovne.

Spolupráca s pestovateľmi

Kľúčovým faktorom úspechu je úzka spolupráca sladovne s domácimi pestovateľmi jačmeňa. Spoločnosť HEINEKEN Slovensko Sladovne sa aktívne podieľa na výbere vhodných odrôd, poskytuje odborné poradenstvo a podporuje zavádzanie moderných pestovateľských postupov. „Naším cieľom je vybudovať dlhodobé a úspešné partnerstvá s pestovateľmi. Pravidelne preto organizujeme školenia, poľné dni a podujatia, kde sa poľnohospodári dozvedia o najnovších pestovateľských postupoch a dôležitosti udržateľného poľnohospodárstva,“ zdôrazňuje Ševčík.

Ako dopĺňa, vďaka podpore európskej poľnohospodárskej politiky a dlhodobej spolupráci s farmármi budujú silný a udržateľný potravinový reťazec, od zrnka jačmeňa až po pohár piva. Je to príklad unikátnej spolupráce, ktorá prináša benefity všetkým zúčastneným stranám – farmárom, sladovniam a konečným spotrebiteľom. V súčasnosti sa spoločnosť HEINEKEN Slovensko Sladovne snaží pokrývať približne 80 % ich spotreby zo slovenského trhu.

Udržateľnosť a inovácie

Spoločnosť HEINEKEN Slovensko Sladovne venuje veľkú pozornosť aj otázkam udržateľnosti. Zavádza nové technológie pri výrobe sladu a piva, ale aj pri pestovaní sladovníckeho jačmeňa so svojimi partnermi, ktoré znižujú spotrebu energie a emisie skleníkových plynov. „Čelíme veľkým klimatickým zmenám, ktoré neovplyvňujú len farmárov  na poli, ale aj nás z toho hľadiska, aký dopad to má na pestovanie sladovníckeho jačmeňa a finálnu kvalitu jačmeňa. Začali sme sa preto zaoberať aj inými alternatívnymi formami pestovania jačmeňa,“ vysvetľuje Ševčík.