Bratislava 21. septembra – Najpredávanejšími pivami počas letnej sezóny, ktorá bola už druhý rok po sebe poznačená vplyvom pandémie, bola kategória 10-stupňových pív. Zároveň sa zastabilizovala celková spotreba piva, radlerov i ciderov a zostala na úrovni minulého roka. Vyplýva to z údajov spoločnosti HEINEKEN Slovensko, ktorá hodnotila letnú sezónu počas mesiacov jún, júl a august.
HEINEKEN Slovensko zaznamenal v dôsledku opatrení súvisiacich s pandémiou, počas prvej aj druhej vlny v HORECA segmente, dramatický pokles objemu predaja. Situácia sa mierne zlepšila s uvoľnením opatrení počas jarných mesiacov a otvorení prevádzok v mesiacoch júl a august. Kým počas letnej sezóny 2020 došlo k výraznému poklesu spotreby piva (-12% v porovnaní s rokom 2019), počas leta 2021 sa situácia zastabilizovala a ostala na rovnakej úrovni ako pred rokom. HORECA ale v porovnaní s retailom ťahá stále za kratší koniec.
„Počas leta sme videli, že naši spotrebitelia majú chuť vrátiť sa do obľúbených podnikov a vychutnať si čapované pivo. Na druhej strane vplyv pandémie sa prejavil najmä v tom, že predaj piva sa stále viac posúva do retailu. Takže zatiaľ čo HORECA klesala v objemoch, o 5,7 % v porovnaní s rokom 2020, retail narástol o +1 % a posilnil sa tak jeho podiel, ktorý aktuálne tvorí 78,3 %,“ zhodnotil sezónu generálny riaditeľ HEINEKEN Slovensko Rene Kruijt.
Naopak, chute Slovákov sa nijako zásadne nemenili. Pivný líder na slovenskom trhu zaznamenal mierny návrat spotrebiteľov k 10-stupňovým pivám (+1,0 %), ktoré rástli na úkor prémiovejších a viacstupňových pív (-4,0 %). Najpredávanejším pivom boli Krušovice 10 % v plechovke, ale darilo sa aj ďalším pivám z tejto kategórie: Corgoň 10 % či Kelt 10 %.
Zároveň rástli aj nealkoholické pivá (+3,4 %), v rámci ktorých ponúka HEINEKEN Slovensko širokú škálu produktov: Zlatý Bažant 0,0%, Zlatý Bažant 0,0% Extra Horké, Zlatý Bažant 0,0% Tmavé, ako aj novinku Heineken 0,0%. „Taktiež vidíme, že spotrebitelia naďalej radi skúšajú nové chute. Mali sme od nich veľmi dobrú spätnú väzbu na tohtoročné novinky – Zlatý Bažant Radler 0,0% Extra Svieži Citrón a Grapefruit, ako aj Zlatý Bažant Radler 0,0% Svieži Brusnica a Ríbezľa. Podobne to bolo aj v prípade noviniek značky Desperados vo verziách Mojito a Sangre,“ doplnil Rene Kruijt.
HEINEKEN Slovensko zároveň v súvislosti s pandémiou vytvoril pre podporu zasiahnutého segmentu HORECA rad riešení, s cieľom motivovať spotrebiteľov k jeho návšteve, ako aj zmierniť dopad pandémie a podať partnerom pomocnú ruku. Súčasťou podpory tak boli a sú ekonomické a obchodné opatrenia, odborné konzultácie v otázkach legislatívy či technickej podpory, ako aj vytvorenie nových možností v online vzdelávaní.
Spoločnosť zároveň citlivo vnímala rozhodnutia majiteľov partnerských prevádzok ohľadom svojej budúcnosti. Po náročných mesiacoch poznačených nepriaznivou pandemickou situáciou viac ako dve tretiny z nich opätovne otvorili svoje dvere pre zákazníkov. „V mesiacoch jún až august bolo otvorených viac ako 90% partnerských prevádzok v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Keď si porovnáme obdobie pred pandémiou, tento rok naďalej fungovalo počas leta viac ako dve tretiny partnerských prevádzok,“ uzavrel Rene Kruijt.